Urat zakar menonjol

Posted by Admin | 10:47 PM | 0 comments »

Soalan:
SAYA berusia 31 tahun dan belum berkahwin. Sejak dua minggu lalu, saya sering mengalami senak dan mendapati buah zakar saya seperti berbenjol pada uratnya. Lebih menakutkan, jika saya tekan benjolan itu senak saya bertambah. Saya malu berjumpa doktor tetapi masalah ini sungguh merisaukan saya.

Jejaka malang,
Ipoh, Perak.


MASALAH urat pada buah zakar yang menonjol dan boleh menimbulkan senak dikenali sebagai varicoceMajoriti dari varicocele ini berlaku pada sebelah kiri buah zakar. Ianya sering terjadi pada golongan lelaki berumur antara 15 tahun hingga 25 tahun. Punca sebenar terjadinya varicocele tidak diketahui. Kebanyakan pesakit yang mengalami masalah varicocele ini tidak mempunyai tanda namun ada juga yang menghadapi masalah sengal dan sakit seperti yang saudara alami.

Kebanyakan penghidap mengesan urat membonjol di bahagian atas kerandut zakar yang menjadi lebih jelas sekiranya seseorang berada dalam posisi berdiri. Di dalam setengah kes yang teruk, varicocele ini boleh menyerupai segumpalan cacing didalam kerandut zakar.

Saya nasihatkan saudara mendapat rawatan pakar urologi. Tidak ada sebab merasa malu kerana ini adalah untuk kebaikan saudara sendiri. Untuk makluman saudara jika varicocele ini tidak dirawat, ia akan menjejaskan kesuburan. Ini adalah kerana kehadiran varicocele akan meningkatkan suhu dalam kerandut zakar dan ini akan menjejaskan proses penghasilan sperma.

Jika dibiarkan berterusan, buah zakar akan menjadi kecil. Saudara mungkin akan menjalani pemeriksaan ultrasound untuk mengesah dan menentukan tahap varicocele yang saudara alami. Pemeriksaan ini juga penting untuk memastikan keadaan buah zakar dan untuk menentukan tidak ada sebab sebab lain yang menjadi punca kehadiran varicocele.

Sekiranya varicocele saudara pada tahap minimum, selalunya saudara tidak memerlukan sebarang rawatan. Jika ia pada tahap yang akan menjejaskan kesuburan atau sudahpun menyebabkan masalah seperti yang saudara alami, rawatan secara pembedahan akan dibincangkan dengan saudara.

Untuk makluman saudara pembedahan ini boleh dilakukan dengan cara laparoskopik iatu pembedahan ‘lubang kunci’ yang memberi parut yang kecil. Kemungkinan besar saudara dibenarkan pulang ke rumah pada hari yang sama selepas pembedahan dengan kesan sampingan yang minimum.

Ia berpunca dari pembesaran saluran darah vena spermatik.

0 comments